Welcome

Selamat Datang Ke Blog Kemaman Kita

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung blog Kemaman Kita. Blog ini bertujuan bagi berkongsi maklumat tentang perkara yang berlaku di sekitar daerah Kemaman, mengutarakan pandangan, membincangkan isu semasa dan pelbagai perkara lagi yang tidak bercanggah dari sudut undang-undang negara. Pandangan, cadangan serta komen daripada pengunjung blog ini amatlah dialu-alukan.

Sabtu, 7 Mei 2011

Selamat Hari Ibu

Selamat Hari Ibu

KEMASIK 7 Mei - Blog Kemaman Kita mengucapkan selamat hari ibu kepada semua ibu-ibu tidak kira walau di mana pun mereka berada. Sebagai seorang insan yang bergelar anak, kita wajib bersyukur dan berterima kasih kepada kedua ibu bapa kita kerana telah telah bersusah payah membesarkan kita hingga ke hari ini. Tanpa ibu bapa, kita tidak akan wujud di dunia ini. Saya amat tertarik dengan khutbah Jumaat yang dibacakan oleh Khatib Masjid Sultan Ahmad semalam. "Sebagai seorang anak kita tidak boleh sesekali menderhaka kepada kedua-dua orang tua kita apatah berkata "Uh...!" kepada mereka. Derhaka kepada kedua-dua ibu bapa adalah perbuatan  dosa besar". 


Seorang ibu yang melahirkan anak tidak pernah meminta apa-apa daripada anaknya walaupun anaknya telah hidup senang lenang dengan duit yang banyak, rumah dan kereta yang besar. Seorang ibu hanya ingin melihat anak-anaknya sihat, berjaya dan yang paling penting saling mengingati dirinya. Seorang anak yang telah menyusahkan ibu bapanya, merempit, menghisap dadah malah menjadi seorang pembunuh yang kejam malah yang sedang menunggu hukuman ke tali gantung masih mendapat tempat di hati ibunya. Walau sejahat mana seorang anak, di hati ibu tiada tolak bandingnya. Mereka tetap menyayangi kita hingga akhir hayat kita.

Tapi kita hari ini, bila senang jadi mudah melupakan. Berkunjung ke rumah ibu bapa hanya setahun sekali. Bercakap dalam telefon dengan anak isteri, kawan-kawan handalan dan teman wanita tak kira waktu dan masa beribu jam lamanya. Namun bila saja menghubungi ibu bapa, seminit pun susah. 1 SMS tak sampai 5 sen pun berat. Mulut jadi bisu. Jari jadi kaku. Otak jadi beku. Kredit tak ada, sibuk dengan kerja, sibuk dengan itu sibuk dengan ini. Sibuk mengalahkan menteri. Inilah kita hari ini. Yang lain lebih penting daripada ibu bapa sendiri.

Sempena hari ibu, jangan bersempena hari ibu saja sebenarnya, keraplah mengunjungi mereka, bertanya khabar dan dekati mereka lebih-lebih lagi apabila sekarang ini mereka telah lanjut usia. Kita jua semuanya akan tua. Anak-anak kita akan mewarisi bakat 'baikkkkk...' kita hari ini suatu hari nanti. Kalau cara itu kita melayani ibu bapa kita hari ini, cara yang sama jugalah kita akan perolehi di masa tua nanti. Hanya masa menentukan. Hormati ibu bapa tika kita masih boleh melihat mereka, tika kita masih kuat, tika kita masih sihat. Jangan jadi anak derhaka. Kelak merana di akhirat nanti. Syurga di tapak kaki ibu.

Sekadar menasihati diri sendiri yang sentiasa leka dan lalai.

Selamat hari ibu.
I always luv you mum. I luv u dad.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan