Welcome

Selamat Datang Ke Blog Kemaman Kita

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung blog Kemaman Kita. Blog ini bertujuan bagi berkongsi maklumat tentang perkara yang berlaku di sekitar daerah Kemaman, mengutarakan pandangan, membincangkan isu semasa dan pelbagai perkara lagi yang tidak bercanggah dari sudut undang-undang negara. Pandangan, cadangan serta komen daripada pengunjung blog ini amatlah dialu-alukan.

Jumaat, 22 Julai 2011

Lambaian Ramadan

CUKAI - 22 Julai. Terasa agak lama juga Blog Kemamankita tak dikemaskini. Sibuk yang panjang sebulan dua ini banyak mengheret saya kepada kerja-kerja hakiki di pejabat sampai tak sempat mengemaskini blog saya. Dalam masa 10 hari lagi, bulan rahmat bulan ramadan akan menjengguk kita kembali. Bulan ramadan yang penuh kemuliaan, penuh keberkatan dan bagi sesetengah yang mengejar akan mengatakan bulan tersebut bulan rezeki.

Banyak kerahmatan dijanjikan pada bulan ini oleh Allah SWT. Hanya terserah kepada diri kita sendiri untuk mengkaji dan mencarinya. Ada yang sama dari tahun lepas. Tak berubah. Ada yang tak sama. Sudah jumpa cahayanya. Ada yang masih hanyut seperti saya. Bagi saya kejujuran penting dalam menentukan halatuju hidup ini. Ikhlas dalam melalukan sesuatu bukan kerana dipaksa. Biarlah kita bersedia sepenuhnya bagi menghadapinya. Usah diulang yang lalu. Bawalah perubahan dalam diri kita. Ramadan bulan indah bagi yang mencarinya. Limpahan rahmat dan rezeki tidak terhingga. Sekeping murtabak diniagakan sehingga penghujung ramadan akhirnya membawa keuntungan puluhan ribu ringgit pada tuannya. Oooh rezeki, datanglah pada orang sepertiku yang tak berapa rajin dan kurang pandai mencarimu,

Hutang yang lepas perlu dilangsaikan beransur-ansur hingga tidak kelihatan di mata kasar. Janji-janji yang lalu, perlu dikaji semula. Sampai ke janji tersebut, atau masih tersesat janji itu. Ada yang telah berubah menjadi baik disebabkan bulan itu, Alhamdulillah panjatkanlah kesyukuran. Yang belum ketemukan, carilah ia. Carilah dan carilah dan teruskan pencarianmu. Bersih diri bukan mudah. Cermin diri lagi payah. Susah nak tengok buruk diri sendiri. Pintalah dariNya. Pohonlah dariNya. Moga diketemukan satu kerahmatan, kenikmatan yang tiada bandingan. Hanya Dia yang tahu. Kita cuma manusia lemah. Moga terjumpa dengan kebahagian di Ramadan ini. Amin.

Wasalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan